::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد

صدقه برای سلامتی امام زمان (عج)

دوشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۱۶ ق.ظ


چرا برای سلامتی امام زمان صدقه می دهیم ؟

آیا صدقه برای سلامتی حضرت برای خود ما هم فایده دارد؟

برای سلامتی امام زمان(ع) چرا صدقه می‌دهیم؟مگر ایشان در سلامت نیستند؟

چگونه می توانید مبلغ امام زمان شویم؟

جواب سوالات بالا را در ادامه مطلب بخوانید...


چرا برای سلامتی امام زمان صدقه می دهیم ؟


به طور کلی صدقه آثاری دارد یکی اینکه صدقه نمایشگر صداقت ایمان مؤمن است که با انجام آن نشان می ‏دهد تا چه حد در وادی ایمان و خداپرستی صادق است و از این طریق نیازمندیهای مؤمنان رفع می‏ گردد و رفاه عمومی به وجود می ‏آید و همچنین صدقه یکی از عوامل سازندگی انسان نیز هست چنانکه قرآن می‏ فرماید: خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً تُطهِرُهُم و تُزَکِیهِم بها.1 ای رسول ما! تو از مؤمنان صدقات را دریافت کن تا بدان صدقات نفس آنها را پاک و پاکیزه سازی.مؤمن صدقه را باید یا برای فایده و غرضی که در نظر دارد بدهد و یا برای حفظ نفس خود و یا محبوب و عزیزی که بسیار نزد او گرامی است و چه محبوبی بالاتر از امام زمان، که اصلاح بسیاری از امور دینی و آخرتمان بستگی به وجود و سلامتی آن حضرت دارد و این مطلب به دلیل عقل و نقل ثابت است که هیچ شخصی عزیزتر و گرامی تر نیست و نباید باشد از وجود مقدس امام زمان، ارواحنا فداه، بلکه حضرتش باید محبوبتر از نفس خودمان باشد و اگر چنین اعتقادی نداشته باشیم در ایمان و معرفتمان نسبت ‏به آن حضرت ضعف و خللی وجود دارد.
لذا سید، رحمة الله علیه، به فرزند خود سفارش می ‏فرماید که: ابتدا کن به صدقه دادن برای آن حضرت قبل از اینکه برای خود و عزیزانت صدقه بدهی.باید توجه داشت که آن حضرت هیچ احتیاجی به صدقه و دعای ما ندارد بلکه از شؤون بندگی و ادای بعضی از حقوق بزرگ آن حضرت است و خود یک نوع اظهار محبت و دوستی به آن جناب است، و این عمل راه و سببی است برای جلب رضای پروردگار و حصول قرب به خداوند در قضای حوائج و دفع بلا. لذا آثار صدقه به انفاق کنندگان آن می‏رسد مخصوصا اگر انفاق برای اظهار محبت و دعا برای وجود مقدس امام، علیه السلام، باشد. ایامی که در مدرسه علمیه بعثت‏ سکونت داشتم طلبه‏ ای که نزد من موثق بود، راجع به صدقه دادن برای وجود مقدس امام زمان، ارواحنا فداه، می‏ گفت: شبی از حرم حضرت رضا، علیه السلام، به طرف مدرسه می‏ آمدم، در آن شب بسیار برای امام زمانم دعا کردم و در فراقش اشک ریختم، در وقت‏ برگشتن از حرم به بازار سرشور رسیدم که فقیری جلوی مرا گرفت و از من چیزی خواست هرچه دست در جیب لباسهایم کردم چیزی پیدا نکردم مگر یک «پنج ریالی‏» آن را با آنکه کم بود با شرمندگی به آن فقیر دادم و نیت کردم که این صدقه برای حفظ وجود مقدس امام زمانم باشد.فردای آن شب هنگامی که برای حضور در درس به بازار سرشور رسیدم یکی از کسبه که قبلا مرا می ‏شناخت تا چشمش به من افتاد مرا با صدای بلند صدا زد، وقتی که نزد او رفتم گفت: دیشب چه عملی انجام دادی؟!گفتم: مگر چه شده است؟گفت: دیشب در عالم رؤیا دیدم حضرت بقیة‏الله، ارواحنا فداه، سوار بر اسب سفید رنگی هستند و وارد بازار سرشور شدند و جمعیتی پشت‏ سر آن حضرت در حرکت ‏بودند که فرمودند: آمده ‏ام جزای فلان طلبه را بدهم (و اسم تو را بردند)من با شنیدن این خبر دلم شکست و متوجه محبت و مهربانی امام زمانم شدم و گفتم دیشب من برای آن حضرت صدقه ناچیزی دادم.و همچنین سید بن طاووس، رحمة‏الله‏ علیه، در کتاب «امان‏ الاخطار» در ضمن دعایی که برای صدقه دادن در وقت‏ سفر ذکر می‏ کند می‏ نویسد:

 اَللهُمَ اِنَّ هَذِهِ لَکَ وَ مِنکَ وَ هِیَ صَدَقَةٌ عَن مَولانا المهدی، عجل‏ الله‏ فرجه، وَ صَلِّ عَلَیهِ بَینَ اَسفارِهِ و حَرکاتِه و سَکَناتِه فِی ساعاتِ لََیلِه وَ نَهارِه وَ صَدقَهٌ عَمَّا یَعنِیهِ اَمرَهُ وَ مَالا یَعنیهِ وَ مَا یُضمِنه و ما یُخلِفُه.

خدایا! این (صدقه) از آن تو و برای توست و صدقه‏ ای برای سلامتی مولایمان م‏ح‏م‏د، عجل ‏الله‏ تعالی‏ فرجه ‏الشریف، می‏ باشد، و بر او درود بفرست آن هنگام که در سفر است و در تمام حرکتها و استراحت هایش، در تمامی اوقات شب و روزش و صدقه ‏ای است‏ برای هرچه که متعلق به اوست

یکی از علمای اهل معنا می‏فرمود: چه در هنگام سفر و چه در هنگام حضر، وقتی که صدقه برای وجود مقدس امام زمان، می‏ دهید این دعا - دعای فوق - را بخوانید.

آیا صدقه برای سلامتی حضرت برای خود ما هم فایده دارد؟

شما فرض کنید برای تولد کسی هدیه ای به مبلغ ده هزار تومان به شخص هدیه میکنید،معمولاً  آن شخص لحظه شماری میکند که مناسبتی پیدا کند که هدیه شما را جبران کند و حتی به سفارش ائمه بهتر از هدیه شما به شما برگرداند

حال به نظر شما امکان دارد که شما برای حضرت هدیه ای بدهید و ایشان جواب هدیه شما را ندهند!ایشان کریمند از اولاد کرام !به همین دلیل وقتی شما برای سلامتی امام زمان ثواب صدقه هدیه میدهید حتماً ایشان نیز در یاد شما هستند و به طرق مختلف از شما رفع بلا میکنند و گشایش در کار شما ایجاد میکنند و ...

 

برای سلامتی امام زمان(ع) چرا صدقه می‌دهیم؟مگر ایشان در سلامت نیستند؟

 

خداوند حفظ وجود حضرت ولیعصر(عج) را تا هنگام ظهور تضمین کرده است نه سلامتی ایشان را!حضرت نیز مانند مردم عادی بر اثر غم و اندوه و ... ناخوش احوال میشوند (همان طور که سایر ائمه در زمان خود بیمار می شدند و...)

قل انا بشر مثلکم؛ به آنها بگو من هم بشری مثل شما هستم.

همچنان که اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین بیمار می شدند امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم از این قاعده مستثنی نیستند.

آنچه در روایات مربوطه از وظایف دوستان و شیعیان در زمان غیبت به چشم می‌خورد، دعا برای‌سلامتی حضرت است. در کتاب من‌لایحضرهْْ ‌‌الفقیه از امام صادق(ع) در تعقیب نمازهای واجب یومیه دین دعا‌آمده است:"‌رضیت بالله ربّاً و بالاسلام دیناً....‌اللهم ولیک الحجته فاحفظه من بین یدیده و من خلفه و عن یمینه و عن‌شماله و من فوقه و من تحته و امدد له فی عمره...؛ خدایا!حضرت حجت را از جوانب مختلف، راست و چپ و‌بالا و پایین و جلو و پشت حفظ کن و عمر او را طولانی نما".
‌بعد از زیارت آل یاسین در دعایی آمده است:"‌اللهم أعذه من شرت کل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقک...؛‌خدایا!او را از شر هر یاغی و طاغی حفط کن".
‌در دعای عهد آمده است:"‌و اجعله اللهم ممن حصّنته من بأس المعتدین؛ ‌خدایا!او را از غضب متجاوزان و‌دشمنان محافظت کن".
‌در دعای دیگری که از امام رضا(ع) منقول می‌باشد، آمده است:"‌و أعذه من شرّ جمیع ما خلقت و برأت و انشأت‌و صورت و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن مشاله...
‌بنابراین یکی از وظایف محبان حضرت در زمان غیبت، دعا کردن و صدقه دادن برای سلامتی آن وجود شریف است،‌همان‌طور که برای کسانی که آنها را خیلی دوست داریم، دعا می‌کنیم ویا صدقه می دهیم. دعا کردن وصدقه دادن علامت و نشانه محبت ما نسبت به‌ایشان است. ما با این دعاها ارادت و محبت خودمان را نسبت به آن بزرگوار ابراز می‌کنیم. اگر برخی از علما و بزرگان صدقه دادن برای حضرت را مطرح‌کرده‌اند، چون صدقه داده از مصادیق اظهار محبت است. در کتاب مکیال المکارمدر باب هشتم از تکالیف عباد‌نسبت به حضرت، و محدث معروف شیخ عباس قمی در اواخر منتهی الآمال، صدقه دادن برای حضرت را مطرح‌کرده‌اند. اما دعا کردن یا صدقه دادن برای سلامتی حضرت با این که‌حضرت نیازی به دعای ما ندارد، از باب اظهار محبت و دوستی نسبت به آن بزرگوار است.

 

چگونه می توانید مبلغ امام زمان شویم؟

شما که اینک این مطالب را متوجه شدید می توانید این مطلب را در تاکسی ،در مدرسه، در دانشگاه ،بین همکاران و ... به مردمی که بی اطلاع از این امر بزرگ هستند برسانید تا دعای ائمه که فرمودند رحم الله من احیاء امرنا اهل البیت. شامل شما نیز بشود.برای راحتی تبلیغ و انتقال مطلب فلش کارت هایی تهیه شده که به زودی میتوانید از قسمت فروشگاه وبلاگ تهیه نماید



نظرات (۲)

سلام ازاطلاعاتی کخه در مورد صدقه دادین ممنون.میشه فلش کارتهارو زود تر واسه خرید بگذارید چون ماه شعبان نزدیکه میخواستم تعدادی تهیه کنم وبین مردم پخش کنم .ممنون
اللهم عجل لولیک الفرج
زیبا و خولندنی بود . از شما ممنونم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی