::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد

آداب ذکر امام زمان

مطلب اول : ذکر زبانی

ذکر زبانی به دو صورت محقق می شود :

صورت اول : ذکر به طور علنی و آشکارا

این نوع ذکر در مجلس اهل حق و اهل محبت ممکن است انجام شود و یا مجلسی که در آن اهل حق و باطل هر دو گروه شرکت دارند ، و از همان اموری است که باعث احیاء امر اهل بیت (ع) می گردد ، و در روایات توصیه فراوانی به آن شده است .

در این گونه ذکر برای آن که تاثیر بهتری داشته باشد ، باید آدابی را رعایت کند :  (مراجعه شود به ادامه مطلب)

 

اول : قصد خود را خالص نماید و تنها به خاطر اظهار محبت به آن حضرت و خشنودی پروردگار سخن گوید .

دوم : سعی و تلاش کند آنچه می گوید ، همه مستند باشد .

سوم : با بیانی نرم و دلپذیر ، و با خوش اخلاقی و مهربانی مطالب خود را بگوید .

چهارم : هنگام نام بردن ایشان ، ادای احترام نماید و نکات زیر را رعایت نماید :

1 . تصریح به نام اصلی ایشان نکند و حضرت را با سایر اسامی و القاب مبارکش یاد نماید ، زیرا روایات فراوانی به ما رسیده که در آنها نهی از تسمیه – یعنی نام بردن آن حضرت به اسم اصلی – فرموده اند .

2 . هر گاه خود شخص یا دیگران امام زمان (ع) را با لقب مخصوص « قائم » یاد کردند ، از جای خود برخیزید . این یکی از تکالیف شیعه در دوران غیبت است ، و سیره امامیه بر آن مستقر گشته است ، و این سیره نشان دهنده آن است که اصلی و ماخذی برای این عمل بوده است .

3 . هر گاه از آن حضرت نام می برد و از او یاد می کند بر ایشان سلام و درود فرستد ، همان طور که نسبت به امامان دیگر نیز چنین وظیفه ای دارد .

از فوائد بسیار ارزشمندی که اهل این گونه مجالس از آن بهره مند می شوند این است که فرموده اند :

کمترین پاداشی که در دوران غیبت قائم ما ، نصیب دوستان ما می شود ، این است که خداوند تبارک و تعالی ندا دهد : ای بندگان من به سرّ من ایمان آوردید و رحمت غایب از نظر ها و پنهان را تصدیق نمودید ، شما را به پاداش نیکو بشارت باد ، شما بندگان و کنیزان واقعی هستید ، تنها اعمال خوب شما را می پذیرم و از کار های بد شما چشم پوشی می کنم ، گناهان شما را می آمرزم ، به خاطر شما باران خود را بر بندگان فرو می فرستم و بلا را از ایشان دور می کنم و اگر شما نبودید آنها را دچار عذاب می نمودم .

صورت دوم : ذکر زبانی در خلوت و تنهایی

از بزرگ ترین نعمت های الهی بر بنده اش این است که زبان او به ذکر خدا و اولیای گرامیش مترنّم باشد ، البته روشن است که این گونه ذکر هنگامی فایده کامل دارد که با توجه قلبی به معانی آن همراه باشد ؛ و چون مهم ترین چیزی که انسان عاقل باید همواره در مورد آن بیندیشد تکمیل نفس و روح با شناخت توحید و تصدیق حجت خداوند است ، و واسطه در این امر مهم در هر زمانی امام زمان (ع) است ؛ باید ایشان را با شناخت مرتبه و مقامش نزد خداوند شفیع و واسطه برای تحقق این آرمان نمود .

بر اساس این مطلب که او مرجع عام و خاص در طلب هر فیضی است و هر عنایتی شود به واسطه او است . ایشان دارای احاطه علمی است و به حال تمامی افراد آگاهی دارد ، و هر سخنی را از همه – دور باشد یا نزدیک – می شنود .

عالم همان گونه که در محضر خداوند است ، محضر امام زمان (ع) نیز هست ، زیرا که ولیّ خدا و جانشین اوست ، او چشم بینای حق و گوش شنوای او در میان مخلوقات است و روایات در این باب متواتر است .

ثقة الاسلام کلینی روایت کرده است که شخصی خدمت امام موسی بن جعفر (ع) نامه ای نوشت و در آن عرضه داشت : انسان اگر بخواهد در مورد حوائج و نیاز های خود به گونه ای که با خداوند عرض حاجت می کند با مولا و امام خویش مناجات داشته باشد ، چه کند ؟

امام (ع) در پاسخ او نوشتند : در هر حالی که هست ، کافی است به امامش توجه کند و حاجت خود را بر زبان جاری کند .

لذا بنده خواهان سعادت ، باید پیوسته تلاش کند تا موجبات غفلت را از خود دور کند و قلب خود را متوجه ساحت قدس امامش کند و از او هدایت بجوید و در هر سختی و شدتی به امام زمانش روی آورد و از آن حضرت طلب اصلاح نماید .

و مناسب است همان طور که فرموده اند بگوید : « یا محمد یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی » و با شفیع قرار دادن آن سه بزرگوار از امام زمانش که مجری فرامین پروردگار این عصر و زمان است ، حاجت خود را بخواهد و رهایی یافتن از ورطه ضلالت و جهالت را تقاضا کند .

فائده این گونه ذکر زبانی

هر کس در خلوت ها و تنهایی با این اذکار یا مشابه آن به امام زمانش توجه نماید و از آن هدایت گر طلب هدایت کند ، آن بزرگوار به لطف خود اسباب برخوردار شدن از هدایت را برایش میسّر گرداند .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی