::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد



 

مطلب سوم : ذکر قلبی

 

ذکر قلبی به گونه ای که آثار آن در حال انسان و رفتار او آشکار گردد . در همه زمان ها دو حالت برای انسان متصور است :

 

1 . حالت اجتماعی که به نوع مردم بستگی دارد .

2 . حالت فردی که به خود او مربوط است .

 (مراجعه شود به ادامه مطلب...)


وجه اول : حالت اجتماعی انسان

حالات نوع مردم دو گونه است : یا در آنها خیر و خوبی غلبه دارد و بیشتر اهل صداقت و ولایتند . و یا فساد و تباهی در آنها غلبه دارد و بیشتر اهل باطل و فتنه اند . در هر دو صورت اهل ولایت و محبت باید یاد آن حضرت را از خاطر نبرند ، و از امر امامت و ولایش غفلت نورزند و اراده و همت خویش را در راه تحصیل و تکمیل معرفت صرف نمایند .

 

از آداب این ذکر قلبی در مورد نوع اول - که غلبه با خوب ها و خوبی ها است – این است که شخص با اهل علم و معرفت مجالست و همنشینی داشته باشد و درباره مسائل مربوط به غیبت و ظهور و سائر فضائل آن حضرت مذاکره و گفتگو نماید .

 

دیگر آن که به حقیقت معنای انتظار که یک حالت قلبی است پی ببرد و در خود آن حالت را ایجاد کند به گونه ای که اثر آن در رفتار و گفتار او ظاهر گردد .

 

حال یک انسان منتظر باید مانند کسی باشد که مسافری بسیار عزیز و ارزشمند و محبوب در راه دارد ، به آمدن او یقین دارد ولی زمان آمدنش برای او مشخص نیست و به طور دقیق نمی داند که چه زمانی این عزیز سفر رفته بازمی گردد .

 

او هیچ گاه آسوده خاطر نمی ماند ، بلکه به گونه ای رفتار می کند که همواره آماده برای پذیرائی و ملاقات از این مهمان ارزشمند باشد .

 

به کوه و دشت و صحرا می زنم پی      ره مجنون شیدا می کنم طی

 

تو فرمودی که من می آیم آخر     سپردم جان ز هجران تو پس کی ؟

 

مؤمن همواره تلاش می کند اخلاق خود را نیکو گرداند به گونه ای که شایسته حضور آن حضرت باشد .

 

شب و روز مشتاقانه چشم به راه است و از طولانی شدن غیبت هرگز دچار یأس و نا امیدی نمی شود ، و کار هایی چون توبه و استغفار و دعا که باعث تعجیل فرج است انجام می دهد ، همچنین با بررسی حکایات افرادی که حضور او نائل آمده اند سعی می کند اطلاعی از حال آن محبوب پیدا کند و خود را بیشتر با او آشنا نماید .

 

او همواره به خاطر طولانی شدن غیبت و وضع نابسامان مردم و انحراف آنان و اعمال زشتی که مرتکب می شوند محزون است .

 

فائده این ذکر قلبی

 

انسان بر اثر مداومت این ذکر قلبی مصداق این حدیث شریف می گردد که رسول خدا (ص) فرموده اند :

 

سه چیز است که قلب انسان مسلمان در مورد آنها خیانت نمی کند : خالص کردن عمل برای خدا ، صدق و صفا و راستی با پیشوایان اسلام ، و همواره جماعت آنان بودن .

 

دیگر آن که این گونه تحصیل و تکمیل معرفت باعث روشنائی قلب آدمی می گردد و بر اثر مراتب توحید به کمال می رسد ، و مصداق این حدیث شریف می شود که امام باقر (ع) به ابو خالد فرمودند :

 

به خدا سوگند ای ابا خالد ! نور امام در دل اهل ایمان روشن تر از خورشید در روز است ، و به خدا قسم ایشان هستند که دل های مؤمنان را روشن می کنند ، و خداوند نور ایشان را از هر که بخواهد پنهان می دارد و دل های آنها تاریک می گردد .

 

به خدا قسم ای ابا خالد ، هیچ بنده ای ما را دوست نمی دارد و تن به ولایت ما نمی دهد تا آن که قلب او را پاک کرده باشد ، و خداوند دل بنده ای را پاک نمی سازد تا آن که در مقابل ما تسلیم باشد و سازش داشته باشد و هیچگونه تخلفی از فرمان ما ننماید ، و هنگامی که چنین شد خداوند او را از حساب سخت و دشوار رها سازد و از بیم و هراس بزرگ قیامت ایمن گرداند .

 

دیگر آن که این نوع تحصیل و تکمیل معرفت باعث زیاد شدن محبت می گردد . رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند : « دوستی اهل بیت من تأثیرش را در دل ها همانند تأثیر آب در موجودات است » .

 

دیگر آن که فضائل فراوان انتظار فرج که در روایات آمده ، شامل حال او می گردد ، که از آن فضائل ثواب جهاد بلکه شهادت در رکاب پیامبر (ص) و بلکه هزار شهید از شهدای بدر و اُحد است ، و از آن فضائل مضاعف شدن ثواب کلیه اعمال او است نسبت به کسانی که در دوران حضور امام (ع) و فرج و گشایش و بسط ید او باشند ، و از آن فضائل این است که اگر ظهور حضرتش را درک کند و تا آن هنگام زنده بماند در خدمت آن حضرت و در میان اصحاب و یارانش قرار گیرد ، و اگر مرگ بین او و ظهور حضرت فاصله اندازد او را حیات مجدد دهند و به دنیا باز گردانند تا در ردیف یاران آن حضرت به افتخار جان نثاری در رکابش نائل آید .

 

آداب این ذکر قلبی

 

اگر فضای عمومی فضای فاسد و غلبه با اهل باطل باشد باید جز در موارد ضروری از همنشینی و رفاقت با فاسدان و باطل گرایان کاملا پرهیز کند تا رنگ آنها را به خود نگیرد و آلوده نگردد و بتواند با پاکدلان و صالحان مصاحبت و معاشرت داشته باشد .

 

وجه دوم : حالات شخصی انسان

 

آنچه تا کنون بدان پرداختیم حالات انسان در ارتباط با نوع انسان ها یعنی حالات اجتماعی او بود ، اکنون به حالات فردی و شخصی او می پردازیم و آن را در شش حالت بررسی می کنیم :

 

1 . حال سرور و نعمت .

2 . حال حزن و مصیبت .

3 . حال توفیق طاعت .

4 . حال غفلت .

5 . حال ملاقات با دوستان آن حضرت .

6 . حال مشاهده دشمنان ایشان .

 

پس از تقسیم بندی باید دید وظیفه انسان در مورد ذکر قلبی آن حضرت در هر یک از این حالت ها چیست ؟

نظرات (۲)

سلام وب سایت زیبا و محتوای زیباتری دارید.

مطلب خوبی بود استفاده کردم دوباره هم مطالبی از این دست بزارید

  • خانم سیما رمضانیان
  • سلام:
    دل می تپد برای حسین (ع)

    محرم آمد و دل می تپد برای حسین
    شعار بزم سخن نام دلگشای حسین

    عروج پاک حسین است افتخار زمان
    و جادوانه ترین عشق با ندای حسین

    نماز عشق چه شیرین و با شکوه بود
    اگر چه غرق به خون است دست‌های حسین

    شنید نغمه ی تکبیر جبرئیل حزین
    به سجده گاه ادب گشت هم صدای حسین

    ز بردباری خورشید بسی عجیب باشد
    که ذره، ذره نگردید در عزای حسین

    صدای شبنم مهتاب با نسیم سحر
    ز شوق بوسه ببارید بر لقای حسین

    ستاره ها همه خاموش در حریم سپهر
    ز آه ناله ی طفلان و اقربای حسین

    مرام راه حسین است درس مکتب ما
    به عاشقان وفادار بر ولای حسین

    درود بر همه ی شاهدان و جان بازان
    علی الخصوص بر سقای با وفای حسین

    بهانه شمع بود صادقانه پروانه
    کند به شیوه عشاق جان فدای حسین

    حسین سرچشمه مهر و وفا بود
    و نور دیدگان مصطفی بود

    و آن گنجینه شهر مدینه
    نصیب خاک پاک کربلا بود

    التماس دعای فرج
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی