::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد

وظایف شیعه 4

مطلب سوم : ذکر قلبی

وجه دوم : حالات شخصی انسان

(متن مقاله در ادامه مطلب)


هنگام سرور و نعمت

در حال سرور و نعمت باید به یاد داشته باشد که این نعمت مانند دیگر نعمت های الهی به برکت وجود آن حضرت به او رسیده و به واسطه ایشان از آن برخوردار گشته است . خداوند در سوره اعراف آیه 96 فرموده است :

« ولو انّ اهل القری آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض » .

یعنی برای باز شدن در های رحمت و نزول برکات آسمان و زمین وجود ایمان و تقوا شرط لازم است .

و حقیقت ایمان و تقوا قائم به پنج رکن است :

1 . حقیقت معرفت به توحید الهی .

2 . حقیقت محبت خالصانه قلبی .

3 . عمل به وظیفه عبودیت .

4 . طهارت ظاهری و باطنی از پلیدی گناه .

5 . شکر گزاری به گونه ای که در خور عظمت نعمت و شایسته آن باشد .

 

و مسلّم است که همه جهان به صورت کامل به وجود امام قائم (عج) تحقق پیدا می کند ، و لذا نعمت های الهی به خاطر او است که بر بندگان سرازیر می شود . بنابراین هر کس هر مرتبه ای از کمالات را که در قلب و روح خود مشاهده کند و از هر نعمتی که بر خوردار گشته باید به یاد داشته باشد که آن را خداوند به واسطه وجود مبارک امام زمان (عج) به او مرحمت فرموده است .

 

آداب ذکر قلبی امام زمان (عج) در حال سرور و نعمت

آداب این نوع ذکر قلبی چند امر است :

1 . در هنگام بهره مند شدن از نعمت و لذت بردن از آن ، توجه قلبی داشته باشد که این نعمت به برکت وجود امام زمان (عج) است و به زبان اعتراف نماید به این که او ولیّ نعمت است ، چنانچه در روایتی وارد شده است که امام صادق (ع) در هنگام گسترده شدن سفره و حاضر کردن طعام فرمودند : « اللهم هذا منک و من رسولک »

 

و برای ما شایسته است که بگوئیم : « اللهم هذا منک و من رسولک و من حبیبک ابی عبدالله و من ولیک القائم (ع) » .

 

2 . نعمت را از راهی که مورد رضای آن حضرت باشد بدست آورد و در راهی که باعث خشنودی آن بزرگوار گردد مصرف کند ، مخصوصا در حلال بودن آن دقت لازم را به عمل آورد .

3 . مقداری از آن نعمت را در راه دوستی و موالات و احیاء امر آن حضرت انفاق کند ، و مخصوصا حقوق واجبی که بر عهده او است مانند خمس و غیر آن را حتما بپردازد .

4 . در حال وسعت و ثروت سعی کند از لذت های دنیا کمتر بهره برد و به عیش و نوش و خوشگذرانی نپردازد ، زیرا امام صادق (ع) به ابوالصباح کنانی فرمود : خداوند بهره مؤمن را از لذائذ دنیوی در دولت حقّه قرار داده .

5 . در هر نعمت و عافیت و رفاهی مصیبت مظلومیت امام حسین (ع) را به یاد آورد ، و توجه داشته باشد که آن حضرت با تحمل سختی ها و مصیبت ها وسیله رسیدن این نعمت به ما گردیده است ، و حق او را که ولیّ نعمت است به شکلی که گفته می شود اداء نماید :

الف . چون از آن حضرت یاد کند بر او سلام و درود فرستد ،

ب . بر قاتلین و ظالمین ایشان لعن و نفرین کند ،

ج . بر مظلومیت او گریه کند .

د . لااقل در هر شبانه روز یک مرتبه با زیارتی هر چند مختصر ، به او توجه نماید .

ه . به مقداری که برایش ممکن است از مال و ثروت خود در راه آن حضرت و اور مربوط به ایشان مصرف نماید ، اگر آن مال به مقدار تشرف به حرم مطهّر او است هزینه سفر کند ، وگرنه در اقامه عزای آن امام مظلوم استفاده نماید .

فوائد این قسم ذکر قلبی

این قسم ذکر قلبی ، با آدابی که بیان گردید چند فائده دارد :

فائده اول :

آن که هر گاه انسان هنگام رسیدن نعمت و بهره مند شدن از آن به یاد آورد که این نعمت بر اثر توحید و تقوای آن حضرت و محبت او با خداوند تبارک و تعالی و از برکت عبادت ها و تهجّد ها و راز و نیاز های نیمه شب ایشان ، و ثمره پاکی و طهارت او است قهرا دو امر بر آن مترتب می شود :

اول آن که به ارزش تقوا پی می برد و باعث اشتیاق او به تحصیل تقوا می گردد و با این اشتیاق سختی های راه برایش آسان می گردد .

امر دوم این که هر گاه انسان در هنگام استفاده کردن از نعمت و بهده مند شدن از آن به یاد آورد که این نعمت و لذت از برکات آن حضرت و از آثار وجود او است ، این تذکر باعث ازدیاد محبت او به ایشان می گردد و در او حالت فروتنی و تواضع و قدردانی نسبت به امامش ایجاد می کند .

 

فائده دوم :

آن که در این تذکر با آدابی که ذکر شد شکر واقعی نعمت های الهی تحقق یافته و مصداق این آیه شریفه می گردد که فرموده : « لئن شکرتم لازیدنّکم » ؛ اگر شکر گزارید حتما نعمت های خود را برای شما زیاد می کنم .

 

فائده سوم :

آن که در بعضی از آدابی که ذکر شد نصرت و یاری آن حضرت حاصل می شود ، و چون نصرت امام زمان (عج) در حقیقت نصرت خداوند است مصداق این آیه شریفه می گردد که فرموده است : « ان تنصروا الله ینصرکم » ؛ آگر خدا را یاری نمائید او نیز شما را یاری می کند .

 

فائده چهارم :

آن که با رعایت این آداب ، احسان به امام زمان (عج) حاصل می شود و در نتیجه مورد لطف آن حضرت قرار می گیرید ، که خداوند تبارک و تعالی فرموده است : « هل جزاء الاحسان الّا الاحسان » ؛ آیا پاداش نیکی و احسان جز نیکی و احسان است .

 

فائده پنجم :

آن که اگر از دنیا رود در رجعت زنده می شود و باز می گردد تا از نعمت های ظاهری و باطنی دوران ظهور که همچون نعمت های بهشت است به طور کامل بهره مند گردد .

نظرات (۱)

  • ولاگ نوای عشق-مداحان مشهدی
  • به به آقا ایول وبت ترکونده . داداش ما با افتخار شما رو لینک کردیم . لطفاً ما رو با نام « نوای عشق-مداحان مشهدی » لینک کنید / یا علی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی