::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد

فلسفه گریستن بر مصایب امام حسین(ع)

دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱ ب.ظ

فلسفه گریستن بر مصایب حسینی


به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ثمره ی گریه بر امام حسین (ع):

 

در روایت آمده است که: " من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه."1

کسی که بر فاجعه ی غمبار عاشورا بگرید،یا با گفتار سنجیده دیگران را بگریاند،یا همرنگ و همگون با عزاداران حسینی گردد،بهشت خدا بر او زیبنده است.

 

پاداش گریستن بر امام حسین(ع):

 

ابن قولویه به سند معتبر از مسمع کردین روایت کرده است که:

خدمت امام جعفر صادق (ع) بودم،آن حضرت به من فرمودند:ای مسمع!تو عراقی هستی،آیا به زیارت قبر جدم حسین (ع) می روی؟

گفتم:نه.زیرا من از افراد معروف بصره هستم و در نزدیکی ما عده ای هستند که پیرو خلیفه اند و ما دشمنان زیادی از ناصبیان و غیر آن ها داریم، من می ترسم که آن ها نزد والی از من سخن چینی کرده و ایشان به من ضرر رسانند.

امام صادق (ع) فرمودند: آیا به خاطر می آوری مصایبی که بر حسین (ع) وارد آمد؟

گفتم:آری!

حضرت فرمودند:آیا در مصیبت حسین ناله سر می دهی؟

گفتم:آری!تا اندازه ای گریه و زاری می کنم که اهل خانه نیز از گریه ی من اندوهگین می گردند و تا حدی غذا نمی خورم که از حالت من آثار مصیبت آشکار می گردد.

امام فرمود:خداوند بر گریه ات رحم نماید!ای مسمع!همانا تو از کسانی هستی که در مصیبت ما غمگینی و در شادی ما شاد و جزو کسانی می باشی که در اندوه ما اندوهگین،در ترس ما هراسناک و در ایمنی ما ایمن اند.

به زودی به هنگامه ی مرگ پدران مرا می بینی که نزد تو حاضر شده اند و به عزرائیل در مورد تو سفارش می کنند و به تو مژده ها و بشارت هایی می دهند که دیده ات روشن گردد و خشنود شوی و عزرائیل از مادر نسبت به تو مهربان تر از مادر خواهد بود.

در این موقع که امام گریه کردند،من هم گریه کردم.2

 

سبب آمرزش گناهان:

 

امام رضا(ع)فرمودند: محرم ماهی بود که مردم جاهلیت جنگ را در آن حرام کرده بودند،ولی این امت ستمکار،خون های ما را در این ماه حلال دانستند و بر زمین ریختند و حرمت ما را شکستند و زنان و فرزندان ما را اسیر کردند،خیام حرم ما را به آتش کشیدند و اموال ما را به غارت بردند و احترام پیامبر را در حق ما رعایت ننمودند ، همانا مصیبت روز شهادت امام حسین (ع) چشمان ما را مجروح نمود و اشک را از دیدگان ما جاری ساخت و عزت ما را مبدل به ذلت نمود و سرزمین کربلا تا روز قیامت،جایگاه اندوه و بلای ما خاندان گشت،همانا که در مصیبت حسین (ع) باید گریه کنندگان بگریند، زیرا که گریه در مصیبت حسین(ع) باعث ریختن گناهان کبیره می گردد.3

گریه کاینات:

 

از جمله صفات خداوند این است که: در کران تا کران هستی موجودی نیست جز اینکه او را به پاکی می ستاید:"و اِن من شیءِِ الا یسبح بحمده."4

و پرتوی از این ویژگی به امام حسین (ع) آن است که همه ی موجودات بر مصیبت و شهادت او می گریند؛اما ما گریه آن ها را در نمی یابیم همانگونه که ستایش و تسبیح موجودات را.

به علاوه گریه،تنها جریان یافتن اشک از دیدگان نیست،بلکه گریه هر موجودی متناسب با موجودیت و وضعیت آن است و همانگونه که در روایات آمده است:"گریه ی آسمان ها به ظهور قطرات خون،گریه ی ماهیان دریا به خروج آن ها از آب،گریه ی هوا به تیره و تار شدن آن ،گریه ی خورشید و ماه به گرفتگی آنها و گریه ی زمین آن بود که هر سنگی جابه جا می شد زیر آن قطرات خون نمودار بود."5

 

خواص اشک بر حسین (ع):

 

قطرات اشکی که در سوگ امام حسین (ع) جاری می گردد دارای خواص بسیاری است از آن جمله:

1)محبوب ترین قطرات اشک در پیشگاه خداوند.

2)خاموش کننده ی آتش قهر خداست،به گونه ای که اگر قطره ای از آن در جهنم فرو افتد،آتش آن را خاموش خواهد ساخت.

3)فرشتگان ،قطرات اشک بر حسین (ع) را دریافت و در شیشه های مخصوصی جمع می کنند.6

4)این اشک ها را به خزانه داران بهشت می دهند تا با آب گوارای حیات،در بهشت برین آمیخته سازند و بدین وسیله شیرینی و گوارایی آن هزاران برابر افزایش خواهد یافت.7

5)هر کار شایسته و هر چیزی پاداش ویژه و معلومی دارد،مگر پاداش نثار اشک بر حسین(ع) که بی نهایت و غیر قابل سنجش است.8

 

 

 

1- بحارالانوار،ج 44،ص288 ،ح27،با اندک تفاوتی.

2-منتهی الامال،68

3-منتهی الامال،ص58.

4-اسراء/44.

5-تهذیب التهذیب،ج2،ص355.

6-منتخب طریحی،ج2،ص140.

7-بحارالانوار،ج44،ص304 و305.

8-بحارالانوار،ج44،ص287.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی