::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

::: امام حاضـــر :::

وبگاه فرهنگی و مذهبی امام حاضــــــــر (عج)

ما را امامیســــت زنـده و نزد بینـادلان همواره حاضر چون خالصــانه فراخوانده شـود آید و راه نمـاید،غــــــم و رنــــج زدایــد،مشـــــــــــکل گشـــــــــــایـد

پرسشی برای آیندگان!

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹ ق.ظ
فاطمه و پرسشی برای آیندگان

ما شیعیان امامیه، دو حادثه‏ی تاریخی- مذهبی داریم که همیشه و همه ساله ذکر و یاد آن دو را تجدید می‏کنیم و البته بایسته نیز چنین است که با منتهای توان خود در زنده نگاه‏داشتن آن دو حادثه کوشا باشیم. این دو حادثه، یکی واقعه‏ی عاشورا و شهادت امام حسین (علیه ‏السلام)  و دیگری ایام شهادت جانگداز حضرت صدیقه‏ی کبری‏(سلام‏ الله‏ علیها) است.

شاید در ذهن کسانی که آشنایی کافی با معارف و اعتقادات شیعه ندارند، این توهم پیش بیاید که تجدید خاطره‏ی حوادث غم‏انگیز گذشته‏ی تاریخ چه ضرورت و فایده‏ای دارد؟ چه بسا که سبب تولید تفرقه و اختلاف و تشتت در میان امت اسلامی گردد.

در پاسخ به این توهم می‏گوییم: اگر آن حوادث و وقایع گذشته فقط جنبه‏ی تاریخی داشته باشند، البته تجدید خاطره‏ی آن‏ها نه ضرورتی دارد و نه فایده‏ی مهمی به دنبال خواهد داشت. اما اگر آن وقایع با عقاید مذهبی ارتباط داشته باشند چه؟ اگر  مردمی بر اساس آن حوادث و وقایع، اعتقاداتی به دست آورده باشند، تکلیف چیست؟ آن هم اعتقاداتی که برای آنان جنبه‏ی اساسی داشته و در زندگی دنیوی و نیز کسب سعادت اخروی آنان اثر مستقیم دارد. از همین‏روست که تحقیق و تتبع در تاریخ دو گروهی که در پانزده قرن قبل در رأس امت اسلامی قرار گرفتند و مکاتب "امامت" و "خلافت" را ایجاد کرده و خود را مرجع دینی امت معرفی کرده‏اند، به حکم عقل برای انسان حق‏طلب و دین‏خواه ضروری و لازم می‏شود و در زمره‏ی واجبات عقلی قرار می‏گیرد. قرآن کریم نیز در این باره می‏فرماید:

«... پس آیا آن کس که هدایت به سوی حق می‏کند شایسته‏ و سزاوار پیروی کردن است، یا او که خویش نیز نیازمند هدایت است ( تا راهنمایی نشود، راه نمی‏یابد)؟ پس شما را چه شده است؟! چگونه داوری می‏کنید؟»(1)

از سوی دیگر بررسی فرمایشات و توصیه‏های به جا مانده از شخص رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، نشان‏ می‏دهد که رعایت حقوق اهل‏بیت پیامبر در میان مجموعه‏ی سخنان ایشان جایگاه والایی دارد و در نتیجه می‏توان گفت که مهرورزی به اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان بارزترین مصداق رعایت حقوق ایشان، از اهمیت بی‏نظیری برخوردار است. توصیه‏های اکید رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به رعایت حقوق اهل بیت(علیهم السلام) از یک سو و احادیث متواتری که حاکی از منزلت والای مهرورزی به اهل بیت(علیهم السلام) است از سویی دیگر، سبب شده است تا محبت و مودت به آن بزرگواران مورد توجه ویژه‏‏ی پیروان راستین اسلام قرار گیرد. پیامبر اکرم (صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله ‏و سلم) در آخرین توصیه‏های خود ادامه‏ی روش و مشی خود درباره‏ی اهل بیت(علیهم السلام) را به دیگران توصیه کردند.(2) ایشان در جایی دیگر بهترین فرد امت را پس از خود، بهترین‏شان برای اهل بیت(علیهم السلام) عنوان کردند (3) و در حدیث معروف ثقلین، عترت و قرآن را دو شی گرانبهاء، همسنگ و جدایی‏ناپذیر قلمداد کردند و نسبت به رعایت توامان هر دو  توصیه‏ی اکید فرمودند.(4)

اما در این میان نیز فاطمه زهرا(علیها السلام) جایگاه ویژه ای دارد. این حدیث به طور متواتر از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده است که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) درباره‏ی حضرت زهرا(علیها السلام) فرمودند: « فاطمه بزرگ و بانوی زنان جهانیان است.»(5) و یا آنکه درباره‏ی قرب به حق تعالی و تقرب در پیشگاه حضرت باری فرمودند:« یا فاطمه، به راستی که خدای تعالی به خاطر خشم تو خشم می‏کند و برای رضا و خشنودی تو خشنود و راضی می‏گردد.»(6) و شدت علاقه‏ی آن حضرت به ایشان در حدی بود که بارها می‏فرمودند: « فاطمه، پاره‏ی تن من است»(7) و در برخی از منابع جمله‏ی ذیل نیز افزوده شده است که فرمودند: « و او  همان جان و دل من است که در سینه‏ام قرار دارد و نیز نور چشم و میوه‏ی دل من است.»(8) همچنین رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به طور ویژه‏ای نسبت به رعایت و احترام به شخص حضرت زهرا(علیها السلام) سفارش فرموده‏ بودند و این موضوع را از طریق رفتار(9)، گفتار و القابی(10) که به ایشان اختصاص داده بودند، برای همگان به نمایش گذاشتند.

از همین روست که علما و مورخین همگی بر این مطلب اتفاق نظر دارند که یکی از مصادیق بارز مهرورزی به اهل بیت(علیهم السلام)، مهرورزی به حضرت فاطمه (سلام‏الله‏علیها) است و این نه سخن شیعه که مفسران بزرگ اهل سنت نیز در ذیل آیه‏ی 23 سوره‏ی شوری(11) به آن اشاره می‏کنند و ایشان را مصداق لفظ "آل" می‏دانند. (12)

 

حال ممکن است در بعضی از اذهان این سئوال مطرح شود که آیا به راستی حضرت فاطمه سلام‏الله‏علیها، پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، از طرف دستگاه حاکم مورد ایذاء و ستم قرار گرفته است؟ جواب این سئوال در رجوع به کتب معتبر تاریخی که از مورخان شیعه و سنی به جای مانده و در آن اتفاقات پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده است، قابل دستیابی است. مطالعه‏ی این کتب روشن می‏کند آن حضرت در تمام مدت عمر کوتاه خود پس از رسول الله‏ (صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله‏ و سلم) ، پیوسته از ظلم و ستم‏های متصدیان امر حکومت گله‏مند و آزرده خاطر بوده‏اند تا آنجا که فرموده‏اند: «آن‏چنان مصائب گوناگون بر من فروریخت که اگر بر روزهای روشن ریخت می‏شد، به شب‏های تار بدل می‏گردیدند.»(13) و یا در پاسخ ام ‏سلمه که جویای حال ایشان شده بود، به صراحت فقدان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ظلم به وصی‏ ایشان را مایه‏ی ناراحتی خود اعلام کردند و نفاق در دین و انتقام‏جویی نسبت به افتخارات حضرت علی (علیه‏السلام) را عامل این حوادث برشمردند.(14) همچنین نگاهی کوتاه و گذرا به خطابه‏ی آتشین و پر سوز و گداز آن حضرت در مسجد و در مجمع عمومی مهاجرین و انصار، نشان می‏دهد که ایشان رئیس حکومت را چگونه به صحنه‏ی محاکمه می‏کشند و انحراف و نادرستی رفتار آنان را به همگان نشان می‏دهند.

و سرانجام پس از آنکه ظالمان را بر اریکه‏ی قدرت و مردمان را بی اعتنا نسبت به انحراف در مسیر دین می‏بینند، به نشانه‏ی اعتراض و برای ابلاغ آزردگی خویش به تاریخ، به حضرت علی (علیه‏السلام) وصیت می‏کنند که تمام مراسم کفن، نماز، تشیع و دفن را مخفیانه به انجام برسانند و محل دفن‏شان را نیز از عموم پنهان سازند(15) تا تاریخ خود در این‏باره قضاوت کند که چرا رغم تمام توصیه‏ها و سفارشات، فرجام کار تنها یادگار پیامبر اسلام چنین شد؟(16)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

پاورقی‏ها:

 

1.       "...ا فمن یهدی الى الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدى فما لکم کیف تحکمون" (سوره‏ی یونس، آیه‏ی 35)

 

2.       آخر ما تکلم به الرسول (صلی الله علیه و آله و سلم) : أخلفونی فی أهل بیتی ( مجمع الزوائد، جلد 9، صفحه‏ی 163؛ صواعق المحرقه، صفحه‏ی 90 و صفحه‏ی 136)

 

3.       قال رسول الله (صلی‏الله ‏علیه‏ و‏ آله ‏و سلم): "خیرکم خیرکم لأهلی" (فیض‏القدیر، جلد3، صفحه‏‏ی 497)

 

4.       قال رسول الله (صلی‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله ‏و سلم): "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی ابدا" (صحیح مسلم، جلد 7، صفحه‏ی 123، چاپ قاهره، سال 1334 ه.ق.)

 

5.       قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): "فاطمة سیدة نساء العالمین" ( فضائل الخمسة من الصحاح الستة، جلد3- احقاق‏الحق، جلد 10و بحارالانوار جلد43.)

 

6.       قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : " یا فاطمة إن الله لیغضب لغضبک و یرضی لرضاک" (ذخایر العقبی، صفحه‏ی 39-  مستدرک حاکم، جلد 3، صفحه‏ی 153- اسدالغابه، جلد5، صفحه‏ی 522- حارالانوار، جلد 43، صفحه‏ی 19 به بعد)

 

7.       قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : " فاطمة بضعة منی" ( صحیح مسلم، جلد 7، صفحه‏ی 140- صحیح ترمذی، جلد 2، صفحه‏ی 319 - مستدرک حاکم، جلد 3، صفحه‏ی 153)

 

8.       "و هی قلبی الذی بین جنبی و هی نور عینی و ثمرة فؤادی" (بحارالانوار، جلد 43، صصفحات 24 و 80)

 

9.       رفتارهای حاکی از ارتباط خاص و فراتر از رابطه‏ی پدر و فرزندی میان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت زهرا (سلام ‏الله ‏علیهما)، فراوان گزارش شده است. از جمله‏ی آنها می‏توان به مورد ذیل اشاره کرد که ابن مغازلی در صفحه‏ی 364، کتاب مناقب آورده است. پس از نزول آیه 24 سوره‏ی نور که طی آن خداوند به مسلمانان دستور می‏دهد تا پیامبر را با لقب و بصورتی محترمانه یاد کنند، حضرت زهرا (علیها السلام)  نیز در ملاقات با ایشان از لفظ « یا رسول‏ الله» استفاده کردند. اما پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن بوسیدن حضرت فاطمه (علیها السلام) از ایشان خواستند که همچون گذشته با عبارت «ای پدر!» ایشان را خطاب کنند،  زیرا این کلمه در قلب ایشان محبوب‏تر و در پیشگاه خدا پسندیده‏تر است.

 

10.   پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) شخصا کنیه‏ی «ام ابیها» را برای حضرت فاطمه (علیها السلام) انتخاب کردند و این را شیعه و اهل سنت هر دو عنوان کرده‏اند. نگاه کنید به کشف‏الغمه، جلد 2، صفحه‏ی 88 - الاصابة، جلد 4، صفحه‏ی 365، چاپ مصر. 

 

11.   "... قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربى ..."

 

12.   به عنوان مثال زمخشری می‏گوید:« تردیدی نیست که وابستگی و ارتباط فاطمه، علی، حسن و حسین (علیهم ‏‏السلام) با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، شدیدترین و محکم‏ترین روابط است و این یقین مانند یقینی است که در مورد نقل متواتر وجود دارد. بنابر این شایسته است که ایشان را همان آل رسول الله بدانیم.» (تفسیر الکشاف، ذیل آیه‏ی 23 سوره‏ی شوری.)

 

13.   صبت علی مصائب لو انها صبت علی الأیام صرن لیالیا

 

14.   بحارالانوار، جلد 43، صفحات156 و 157.

 

15.   بحارالانوار، جلد 43، صفحات 192، 193 و 214.

 

16.   در تهیه این مناسبت نامه از : " صفیر هدایت"، سلسله مباحث معارفی حضرت آیه‏الله ضیاء آبادی، جزوه‏ی شماره‏ی 28- کتاب " زندگانی حضرت فاطمه (سلام‏الله‏علیها) و دختران ایشان" ، تألیف : " سید هاشم رسولی محلاتی"  و جزوه "تا ابد اندوه"( نگاهی به دلایل سوگواری شیعیان در ایام فاطمیه)، به اهتمام سید مجتبی موسوی‏راد ، استفاده شده است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی